WYDZIAŁ ORIENTALISTYCZNY UW
Kierunek: orientalistyka
Szczegolowe Zasady Studiowaniana [WO 2010-2011]
uzupelnienia do Szczegolowych Zasad Studiowania [WO 2010-2011]
Specjalność: hebraistyka
Plan zajęć w roku akademickim 2023/24
RokI sem. 1sem. 2 |
Rok II |
Rok III sem. 1sem. 2 |
Rok IV sem. 1sem. 2 |
Rok V |
(od 2017/2018 )
Trzyletnie
studia stacjonarne pierwszego stopnia:
Program dydaktyczny - studia I stopnia
(pdf)
Dwuletnie
studia stacjonarne drugiego stopnia:
Program
dydaktyczny - studia II stopnia
(pdf)
(od 2019/2020 )
Trzyletnie
studia stacjonarne pierwszego stopnia:
Program dydaktyczny - studia I stopnia
(pdf)
Dwuletnie
studia stacjonarne drugiego stopnia:
Program
dydaktyczny - studia II stopnia
(pdf)
Uzupełnienia do Szczegółowych Zasad Studiowania na Wydziale Orientalistycznym UW
obowiązujące w Zakładzie Hebraistyki WO: od 2014/2015 (pdf)
STUDIA PIERWSZEGO STOPNIA
I. USTALENIA OGÓLNE
Studia pierwszego stopnia na kierunku orientalistyka, specjalność hebraistyka trwają 3 lata (6 semestrów) i kończą się nadaniem tytułu zawodowego licencjata. Liczba godzin zajęć nie powinna być mniejsza niż 1800 godzin, a liczba punktów ECTS mniejsza niż 180.
II. KWALIFIKACJE ABSOLWENTA
Absolwent trzyletnich licencjackich studiów dziennych, uzyskując tytuł licencjata orientalistyki ze specjalnością hebraistyka, będzie reprezentował dobre przygotowanie merytoryczne w zakresie:
historii Izraela starożytnego, dziejów Żydów w diasporze oraz historii współczesnego Państwa Izraela
dziejów literatury hebrajskiej
materialnych świadectw historii Izraela i Żydów, takich jak świadectwa archeologiczne, epigrafika, sztuka
podstawowych wiadomości o judaizmie i filozofii żydowskiej
zagadnień społeczno-politycznych współczesnego Izraela
Dodatkowo będzie miał wiedzę w zakresie:
historii filozofii, teorii kultury
antropologii kultury.
Ponadto absolwent powinien opanować język hebrajski na poziomie umożliwiającym swobodną komunikację i czytanie prostych tekstów źródłowych.
Zdobyta wiedza pozwoli absolwentowi na poprawne poruszanie się i wypowiadanie w sferze ogólnych zagadnień dotyczących teorii i praktyki kultury Żydów i Izraela, tak starożytnego, jak i współczesnego. Absolwent powinien być przygotowany do pracy w instytucjach upowszechniania kultury oraz w administracji publicznej. Ponadto absolwent powinien być przygotowany do podjęcia studiów drugiego stopnia.
III. OPIS PRZEDMIOTÓW
A. Przedmioty kształcenia ogólnego
1. Lektorat języka obcego
Treści kształcenia: Czynne opanowanie języka obcego na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy oraz umiejętność posługiwania się słownictwem specjalistycznym z obszaru podstawowych dziedzin kultury.
Efekty kształcenia: Student powinien opanować język na poziomie B2 i posługiwać się podstawowym słownictwem z podstawowych dziedzin kultury i orientalistyki.
2. Technologia informacyjna
Treści kształcenia: Opanowanie obsługi i użytkowania komputera podłączonego do Internetu, nabycie umiejętności jego wykorzystywania w życiu codziennym oraz w procesie kształcenia. Zakres materiału powinien stanowić odpowiednio dobrany podzbiór informacji zawartych w modułach wymaganych dla uzyskania Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych ECDL (European Computer Driving Licence). Są to: a) podstawy technik informatycznych, b) użytkowanie komputerów, c) prezentacja, d) arkusze kalkulacyjne, e) bazy danych, f) grafika menedżerska, g) usługi w sieciach informatycznych.
Efekty kształcenia: Student powinien opanować obsługę komputera i użytkowanie komputera w życiu codziennym.
3. Wychowanie fizyczne
Udział w zajęciach sportowo-rekreacyjnych.
B. Przedmioty podstawowe
1. Antropologia kultury
Treści kształcenia: Zapoznanie studentów z wybranymi problemami, pojęciami, teoriami i metodami antropologii kulturowej. Omówienie podstawowych kwestii z zakresu studiów nad kulturą, relacji pomiędzy kulturą a środowiskiem naturalnym, systemów organizacji społecznej, problemu kształtowania osobowości, relatywizmu i uniwersalizmu językowego (i kulturowego), relacji ze zjawiskami nadprzyrodzonymi, kwestii czasu i przestrzeni życia człowieka, formowania się i funkcjonowania cyklów obrzędowych (życia i roku). W toku wykładu uwzględniony zostanie materiał także spoza obszaru Azji i Afryki.
Efekty kształcenia: Student powinien posiadać orientację w dziedzinie podstawowych pojęć, teorii i metod antropologii kulturowej. Powinien powiązać podstawowe kategorie z poszczególnymi koncepcjami z zakresu studiów nad kulturą.
2. Teoria kultury
Treści kształcenia: Filozoficzne i empiryczne podstawy wyodrębniania nauk o kulturze. Teoretyczna wiedza o kulturze w świetle poszczególnych szkół badawczych. Podstawowe teorie kultury, ich kategorie. Krytyczna analiza wybranych teorii kultury. Znakowy charakter kultury i jej aspekt komunikacyjny.
Efekty kształcenia: Student powinien znać i stosować podstawowe teorie używane do badań nad kulturą. Powinien orientować się w różnicach w pojmowaniu zjawisk kulturowych w zależności od zajmującej się kulturą dyscypliny naukowej. Powinien znać podstawowe szkoły naukowe i teorie w zakresie poszczególnych dyscyplin.
3. Historia filozofii
Treści kształcenia: Przegląd zagadnień filozoficznych w perspektywie historycznej, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki ontologicznej i epistemologicznej.
Efekty kształcenia: Student powinien posiadać orientację w dziejach filozofii, znać główne szkoły filozoficzne i operować kategoriami używanymi w analizach filozoficznych.
C. Przedmioty kierunkowe
1. Wiedza o dziejach Izraela i Żydów
Treści kształcenia: Historia starożytnego Izraela w perspektywie świadectw literackich (Biblia hebrajska), i archeologicznych. Socjologiczny aspekt dziejów Izraela w starożytności. Podstawowe fakty z dziejów Żydów w diasporze ze szczególnym uwzględnieniem historii Żydów polskich w oparciu o teksty źródłowe, jak np. statuty gminne. Geneza i powstanie współczesnego Państwa Izraela, w tym historia ruchu syjonistycznego, dzieje osadnictwa żydowskiego w Palestynie oraz historia współczesnego Państwa Izraela.
Efekty kształcenia: Student powinien posiadać podstawową wiedzę o historii Izraela i Żydów od czasów starożytnych po dzień dzisiejszy. Powinien samodzielnie interpretować zjawiska, odwołując się do wydarzeń historycznych.
2. Zagadnienia społeczno-kulturowe Izraela
Treści kształcenia: Podstawowe wiadomości dotyczące charakterystyki państwa Izraela pod względem położenia, warunków, klimatu, gospodarki, ludności i jej rozmieszczenia. Podkreślenie związku tych czynników z kulturą. Stosunki z Arabami i państwami arabskimi, uwikłanie w wielką politykę międzynarodową. Związek czynników klimatycznych z gospodarką.
Efekty kształcenia: Student powinien opanować wiedzę dotyczącą położenia, gospodarki i polityki Izraela. Powinien analizować zjawiska z tej dziedziny.
3. Wiedza o literaturze hebrajskiej
Treści kształcenia: Wiadomości o historii literatury w języku hebrajskim. Powstanie i rozwój literatury biblijnej, literatura hebrajska okresu Drugiej Świątyni, w tym zwojów z Kumranu. Powstanie i rozwój literatury rabinicznej, w tym Talmudu oraz midraszy. Rozwój literatury hebrajskiej w okresie średniowiecza z uwzględnieniem podziału na świat aszkenazyjski i sefardyjski. Narodziny współczesnej literatury hebrajskiej w okresie haskali (odrodzenia), literatura hebrajska przed powstaniem Państwa Izraela, literatura izraelska.
Efekty kształcenia: Student powinien posiąść podstawową wiedzę o historii literatury hebrajskiej. Powinien samodzielnie interpretować dzieła literackie oraz umieścić je w kontekście zjawisk kulturowych.
4. Wiedza o judaizmie
Treści kształcenia: Podstawowe wiadomości o judaizmie, genezie religii, kształtowaniu się doktryny oraz liturgii. Charakterystyka halachy (prawa religijnego) i obrzędowości z uwzględnieniem podziału na świat aszkenazyjski i sefardyjski. Mistyka żydowska i nurty przez nią inspirowane: sabataizm, chasydyzm. Charakterystyka najważniejszych współczesnych nurtów w judaizmie: reformowanego, ortodoksyjnego, konserwatywnego. Judaizm wobec Holocaustu oraz miejsce religii w Państwie Izraela.
Efekty kształcenia: Student powinien opanować wiedzę o podstawowych założeniach doktrynalnych judaizmu i jego dziejach. Powinien umieć zinterpretować i analizować zjawiska religijne i filozoficzne.
5. Epigrafika hebrajska
Treści kształcenia: Analiza morfologiczna inskrypcji hebrajskich, zarówno monumentalnych (elementy architektoniczne), upamiętniających wydarzenia, jak i ostrakonów, inskrypcji na naczyniach glinianych i innych przejawów sztuki użytkowej oraz na pieczęciach i odciskach pieczęci. Ważne są tutaj także inne inskrypcje zachodniosemickie, rzucające światło na dzieje starożytnych Hebrajczyków.
Efekty kształcenia: Student powinien posiadać podstawową wiedzę o historii starożytnego Izraela w oparciu o artefakty będące elementami architektury i sztuki użytkowej starożytnych Hebrajczyków.
6. Wiedza o języku hebrajskim
Treści kształcenia: Wiadomości dotyczące opisowej gramatyki języka hebrajskiego. Przedmiot obejmuje omówienie podstawowych działów gramatyki: fonologii, morfologii oraz składni współczesnego języka hebrajskiego z podaniem elementów specyficznych dla starożytnych faz w rozwoju języka, jak hebrajski biblijny oraz hebrajski rabiniczny. Wykład z gramatyki uzupełniony o liczne przykłady zastosowania konkretnych konstrukcji gramatycznych, pochodzące zarówno ze współczesnej literatury i prasy hebrajskiej, jak i z literatury biblijnej i rabinicznej.
Efekty kształcenia: Student powinien opanować gramatykę opisową języka hebrajskiego w podstawowych działach, umieć opisać i zastosować podstawowe konstrukcje.
D. Przedmioty specjalnościowe
1. Język hebrajski
Treści kształcenia: Praktyczna nauka języka hebrajskiego rozpoczynająca się od nauki pisma hebrajskiego oraz fonetyki w praktyce, poprzez opanowanie umiejętności pisania i czytania, zarówno pisma odręcznego, jak i druku. Nabycie umiejętności swobodnego porozumiewania się w kwestiach codziennych i oficjalnych. Rozumienie ze słuchu radia i telewizji. Jednocześnie część zajęć poświęconych jest praktycznemu opanowaniu treści podawanych w ramach wiadomości o języku hebrajskim, w tym odmiana czasowników regularnych i nieregularnych, wyrażania kategorii stanu imion, tworzenia form liczby i rodzaju, budowy zdań imiennych i czasownikowych, prostych, złożonych oraz wielokrotnie złożonych.
Efekty kształcenia: Student powinien opanować język hebrajski w mowie i piśmie, aby móc się nim swobodnie posługiwać, tłumaczyć teksty i tłumaczyć na żywo.
2. Lektura tekstów hebrajskich
Treści kształcenia: Lektura tekstów hebrajskich obejmuje zarówno czytanie tekstów biblijnych i rabinicznych, jak i współczesnych tekstów prasowych, prostych tekstów literackich oraz tekstów z zakresu teologii, polityki bądź filozofii. Umiejętność czytania na głos, rozumienia i tłumaczenia tych tekstów na język polski. Umiejętność wskazania konstrukcji gramatycznych w tekście. Interpretacja tekstu i dyskusja na jego temat.
Efekty kształcenia: Student powinien czytać na głos, tłumaczyć, analizować od strony gramatycznej i treściowej wybrane teksty hebrajskie oraz umieć zinterpretować ich treść i znaczenie dla religii i kultury Żydów i Izraela.
3. II język orientalny
Treści kształcenia: Nauka drugiego języka orientalnego zaproponowanego zależnie od możliwości Zakładu Hebraistyki lub WO: jidysz, arabskiego, aramejskiego lub akadyjskiego. Opanowanie pisma (jeśli to konieczne), fonologii, podstawowych zasad gramatycznych, umiejętność konwersacji na podstawowym poziomie.
Efekty kształcenia: Student powinien opanować pismo (w zależności od języka), podstawowe konstrukcje gramatyczne oraz umiejętność konwersacji na podstawowym poziomie.
4. Proseminarium hebraistyczne
Treści kształcenia: Przekazanie podstawowych zasad przygotowania do pisania prac hebraistycznych. Kwestia transkrypcji i transliteracji, technika przygotowywania przypisów, odsyłaczy i bibliografii. Podstawowy warsztat hebraistyczny: encyklopedie, posługiwanie się konkordancjami do Biblii, korzystania z krytycznych wydań tekstów rabinicznych oraz elektronicznych wersji klasycznych tekstów judaizmu. Technika pisania recenzji i rozprawek.
Efekty kształcenia: Student opanowuje technikę pisania rozprawek, umiejętność przygotowania przypisów i bibliografii oraz poznaje podstawowy warsztat hebraistyczny.
7. Seminarium licencjackie
Treści kształcenia: Zajęcia przygotowujące studenta do napisania pracy licencjackiej zgodnie z wybranym tematem i zainteresowaniami. Ukierunkowanie pod kątem odpowiedniej literatury i metodologii. Zastosowanie w praktyce wiedzy dotyczącej techniki pisania pracy i sporządzania odsyłaczy, zdobytej na proseminarium. Analiza i opracowanie wybranych zagadnień z dziedziny literatury, religii, języka i kultury współczesnego Izraela. Zajęcia zakończone napisaniem pracy licencjackiej.
Efekty kształcenia: Student poznaje odpowiednią literaturę i metodologię, stosuje w praktyce wiedzę dotyczącą techniki przygotowania pracy licencjackiej na wybrany temat.